Igår var jag på ett nytt besök på Länssjukhuset Ryhov. Röntgen återigen. Denna gången för att kontrollera inre organ i buk och lungor inför min ettårsuppföljning som jag kommer ha inom några veckor. Denna Röntgenundersöknignen  erbjuds inte som standard inför ettårskontrollen, utan var något jag fick efter samtal med ryhovs onkologöverläkare. Standard här i Jönköping nämligen endast mammografi. Men på grund av att min tumör var aggressiv och ovanlig i sin uppbyggnad samt att jag hade spridning till lymfkörteln. Godkände överläkaren min önskan om en röntgenundersökning för att både lugna mig psykiskt men även för attt kontrollera att inget missats vid första datortomografin jag gjorde i Januari.
 
Inför undersökningen fick jag först dricka kontrastvätska, 2liter på 2timmar. Detta smakar som lite torrare vatten och ska göra att man ser förändringar på tarmarna lättare. Vid undersökningen fick jag sedan en injektion av kontrastvätska i armvecket (denna skulle göra att man såg förändringar på andra inre organ lättare) den bidrar med en stigande värmande känsla i kroppen. Som tur var varnade sköterskan om att man även får en känsla av att man ska kissa ner sig, annars skulle jag få en lättare panik. Särskilt efter 2liter kontrastvätska till lunch. Själva bildtagningn gick på cirka 10min, jag låg på en brits och åkte in i kameran som var ett cirka meterlångt rör, inga större konstigheter. Nu är en väntan på cirka tio dagar innan röntgenplåtarna är klara och kontrollerade. Men sen är min kropp verkligen kontrollerad. En liten oro finns självklart alltid, men har en bra känsla i kroppen. Tror inte att det kommer upptäckas några förändringar eller metastaser den här gången heller.
 
Jag ringde aldrig till onkologen i fredags. Tänkte ge tamoxifenen ännu en vecka... vill verkligen känna att jag ger behandlingen en ärlig chans, så att inte mina känslor och tröttheten främst beror på höstmörkret.
 
<3

Kommentera

Publiceras ej