Jag hade några oroliga dagar efter senast jag skrev. Var många tankar som cirkulerade i huvudet. Dels angående valet att sluta med tamoxifenen och hoppa av studien i Göteborg. Men även på grund utav förändringarna på min vänstra lunga. Jag vände mig därför till två av mina cancergrupper på facebook och ställde frågan om det var någon annan som fått förändringar på inre organ från behandlingen, som alltså inte visade sig vara metastaster. Sju andra kvinnnor svarade att de haft strålskador på lungan som de fått göra uppföljning på, men som inte varit cancer. Det var väldigt skönt att få den informationen, att det inte är helt ovanligt med ofarlig förändringar efter behandling. Jag blev väldigt mycket lugnare. Jag träffade en onkologläkare i torsdags förra veckan, mitt 1års besök. Vi började med att titta på röntgenplåtarna, hon förklarade att förändringarna sitter vid den delen av lungan som ligger under bröstet och att det är med största sannolikhet strålskador som kroppen kommer läka av sig själv. Det har blivit som en infektion på lungan. Men jag är inbokad på en ny CT röntgen vecka 49, för att följa upp förändringarna. De kommer troligtvis inte vara borta, de kan till och med ha blivit större vilket inte heller ska vara någon fara. Det som dom dock inte vill se är att förändringarna bytt skepnad, att de fått tumörsutseende och tillkommit vätska runt om. CT:n är alltså en säkerhetsåtgärd på grund utav min sjukdom. Jag är även inbokad för en mammografi och ultraljud för att kontrollera mitt friska bröst men även att inget nytt eller gammalt finns kvar på min opererade sida.
 
Jag har blivit väldigt mycket piggare i huvudet sen jag slutade med Tamoxifenen, börjar känna igen mig själv. Jag tycker saker är roligt igen. Jag har därför varit fullbokad med aktiviteter nästan varje dag den senaste veckan. Är därför jag inte hunnit skriva av mig här. Men ska försöka lyssna på min  onkologläkare, att skynda långsamt. Biverkningarna från en cancerbehandling påverkar kroppen så pass mycket att den behöver minst ett år på sig att återställa sig helt. Att jobba 25% och vara hemma med 2 barn hela dagarna är mycket väl tillräckligt just nu fysiskt för mig. Jag är därför fortsatt sjukskriven 75% året ut.
 
<3

Kommentera

Publiceras ej