Efter min sjunde behandling av Paklitaxel, förra veckan, så började jag få ännu mer känningar av neuropati i mina fötter. Jag hade väldigt ont i två dagar efter den behandlingen och ville inte gärna belasta fötterna. Värken började även sprida sig upp mot smalbenen, en känsla liknande benhinneinflammation. Surret i fötterna, gör att jag fått lite sämre känsel i fotsulorna, och håller nu i sig hela tiden. Tidigare har surret kommit och gått, men nu försvinner det alltså inte helt. Jag berättade om mina biverkningar för min kontaktsköterska igår när jag var på dagvården för behandling. Hon i sin tur kontaktade min onkologläkare som kom för att diskutera besvären med mig. Läkaren tog mina besvär på största allvar och ville att vi skulle minska min dos av Paklitaxel till 80% av den ordinerade dosen. Vi diskuterade fram och tillbaka en liten stund. Jag ville verkligen fortsätta med full dos någon vecka till. Jag vill hellre ha en ökad risk för bistående värk/surr i mina fötter resten av mitt liv, än att öka risken för återfall av cancern och kanske minska mina levnadsår. Min läkare ville dock inte ge sig. Hon menade på att eftersom jag får en förebyggande cytostatikabehandling, kommer jag inte  vilja leva med smärta och värk till jag kanske blir 80år. Att kvalitén på mina levnadsår är viktigare i nuläget, då det inte finns några tecken på cancer i min kropp och att det kanske heller aldrig kommer finnas igen. Vi testar därför denna veckan med att ge 80% av dosen, blir biverkningarna värre eller lika besvärliga som förra veckan är risken stor att min läkare kommer avbryta Paklitaxelbehandlingen redan nu efter min åttonde behandling. Om detta sker är jag rädd för att oron för ett återfall kommer vara större än om jag får alla mina planerade behandlingar. Tolv behandlingar skulle ju vara bästa skyddet för återfall av trippelnegativ cancer, så hur mycket ökar risken då efter åtta behandlingar istället för 12? 
 
<3

 

1 kommentarer

Anki

19 May 2017 19:41

💕

Kommentera

Publiceras ej