Igår gjorde jag då min sista EC-cytostatika, om tre veckor sätter jag igång med en 12 veckors cytostatikabehandling som heter paklitaxel. Mina två första behandlingar har gått jättesmidigt, har varit cirka 2,5timma på dagvården och sen har jag fått åka hem. Igår var jag dock på sjukhuset från 8-15. Lite mitt fel dock, jag måste ta blodprov inför varje behandling vilket jag helt glömde bort denna gången. Så var tvungen att åka in och ta blodprov en timma innan jag skulle få behandlingen. De hade även bokat in mig på ett läkarbesök, vilket jag inte hade fått någon information om. Så började med att få träffa en överläkare på onkologmottagningen. Hon berättade om att Linköping gärna vill ha med mig i en forskningsstudie angående ny medicin för oss med trippelnegativ cancertumörer, och undrade om jag var intresserad att delta. Okeeey svarade jag, "så mina prover angående min tumör är alltså fastställda? Jag har alltså trippelnegativ cancer"? Detta trodde självklart överläkaren att jag redan att fått reda på. Att jag hade haft min stora genomgång om analysen av min tumör. Så det blev lite chockartat, jag hade gärna velat att Daniel varit med när jag fick detta besked. För i dagsläget är de trippelnegativa cancertumörer den med lägst överlevnadsstatistik, främst p.g.a. att det inte finns någon annan behandling än just cytostatikan samt att dessa är väldigt agressiva. Så både återfallsrisken är större inom 5år och sprider sig cancern vidare ut i kroppen är det svårt att bota.
 
Men överläkaren lugnade mig, för trots spridning till lymfkörtlarna, så var det ju endast 1sjuk, så de tror ju inte på någon spridning utan att jag hittade tumören i tid. Det finns även många sorter av trippelnegativa tumörer, jag behöver inte ha den värsta sorten. De anser mig frisk i dagsläget, men p.g.a. min tumörstyp måste man var mer observant de närmaste fem åren. Där och då tog jag beslutet, att så fort jag är klar med behandling och får operera mig efter strålning så kommer jag kräva en operation även på mitt friska bröst. Jag tänker inte gå igenom detta igen! Jag ska även ringa imorgon till onkologen för att få en tid för en mer grundlig genomgång av svaren från min tumör.
 
Jag tackade i alla fall ja till mer information om forskningsstudien i Linköping. Denna får jag dock endast delta i om jag bär på BRAC genen, vilket innebär att tumören uppkommit p.g.a. ärftlighet. Men återkommer om detta när jag vet mer.
 
Behandlingen igår strulade också, de fick inget backflöde i min picc-line. Så testade att spruta in någon vätska då min sköterska trodde att kroppen bildat som en strumpa runt min slang. Men efter 3sprutor och 1,5timmas väntan, och inget hjälpte, fick jag gå ner till röntgen för att kontrollera så slangen var där den skulle. Det såg fint ut och jag fick äntligen min behandling.
 
Jag har mått bra idag, däremot kom charlie hem från förskolan med spysjuka. Har inte fått behålla nått min lilla stackare. Dagarna efter min förra behandling låg dom i influensa och nu alltså spysjuka...börjar bli en aning trött på sjukdomar.

2 kommentarer

Memme

08 Mar 2017 21:42

Du är den starkaste jag vet på denna jord! Det här kommer gå bra. Får daniel förhinder så följer jag gärna med på informationsmötet 😅 Så jag slipper halvtaskig andrahands info 🤔☺️ Kram från huset bredvid! 💜💙💚💚

Svar: Haha jag lovar memme <3 du kan ju ställa frågorna med!
Nina

Anonym

09 Mar 2017 20:56

❤️❤️❤️ All kraft o styrka till dig & hoppas du får hålla dig frisk från allt annat omkring dig ❤️❤️❤️ Stor kram Pillanlilla

Svar: Tack Pillan, du är allt bra fin du❤
Nina

Kommentera

Publiceras ej