Har varit mycket trött även denna veckan, därför jag inte orkat upppdatera bloggen. Men 10 av 12 paklitaxelbehandlingar är nu avklarade och det senaste är det endast trötthet jag har haft som biverkning, vilket är skönt. 
 
Har varit en intensiv vecka med tre resor in till Jönköping. I tisdags var det behandling, onsdags var jag kallad till onkogenetiska och i torsdags träffade jag en vän, som även hon går igenom en bröstcancerresa med spädbarn, på a6 för en fika. Behandlingen gick smidigt och fikan var väldigt trevlig. Men idag tänkte jag fokusera på onsdagen och information jag fick från onkogenetiska.
 
Jag blev kallad dit för att utreda om min bröstcancer beror på ärftlighet eller inte. Detta görs genom att man först lämnar in sjukdomshistorik om sin släkt, vilket jag gjorde för några veckor sedan. Onkogenetiska gör sedan ett släktträd utifrån denna information. Jag har inte haft någon på varken mammas eller pappas sida som drabbats av  bröst eller äggstockscancer, så utifrån denna information finns inga tecken på att min bröstcancer är ärftlig. Men eftersom jag endast var 31år när jag fick den samt att den är trippelnegativ så är risken ändå stor att jag har förändringar i BRACA1 och BRACA2 genen. Detta är gener som alla bär, men har man än mutation i dessa så är risken stor att man får bröstcancer, men även äggstockscancer. Mutation i BRACA 1&2 generna är reperationsgener som hjälper till att laga arvsmassa när skador uppkommer. Är det då någon förändring i dessa gener så är det svårare för dom att "laga det trasiga" vilket innebär en förhöjd risk för cancer. Det innebär dock inte att alla som bär på mutation i genen insjuknar, så trots att ingen annan i min närmaste släkt har haft bröst eller äggstockscancer så kan dom bära på en BRAC mutation. Det kan även vara så att jag har fått en nybildning av denna mutation, alltså att varken mamma eller pappa bär på den. Men att jag fått den och kan föra vidare den till mina barn. Så om jag har den finns alltså en 50%risk att både Charlie och Juno bär på genen. Det är därför väldigt skönt att få vara med i denna studie. Har jag en mutation så får nämligen  mina barn, syskon, föräldrar och även övrig släkt, som önskar, möjlighet att undersöka om även dom har mutation i någon av BRACgenerna. Är så fallet ökar nämligen risken för insjukna i bröstcancer till 50-80% och äggstockscancer 10-60%, någon gång i livet. Man får då även möjlighet till tätare kontroller, för att upptäcka cancern i tidigt stadie, men även  till förebyggande operationer (ta bort bröst och äggstockar) och rekonstruktion. Jag fick lämna ett blodprov i onsdags, det är allt som krävs för studien. Jag kommer dock få vänta upp till ett år innan provsvaren är klara. Den långa väntan p.g.a. personalbrist i vården. Men jag kan få mina svar tidigare, mycket tidigare.. Jag fick nämligen en kallelse i fredags för medverkan i Olympiastudien i Linköping. Den forskningsstudien jag tidigare fått avslag på att få medverka i. Jag ringde därför upp onkologen i Linköping, fick prata med en trevlig forskningssköterska som skickat kallelsen. Hon förstod inte varför jag inte skulle få medverka, och hon hade inte fått till sig att jag inte låg inom ramen för denna studie. Trippelnegativa tumörer var godkända även utan sjuka lymfkörtlar. Dock måste man bära på mutation i BRACgenerna, jag kommer då få åka till Linköping och lämna nytt blodprov och få provsvaren inom två veckor. Hon skulle återkomma nästa vecka, efter att rådfråga läkare om varför jag fått avslag eller om det blivit ett missförstånd mellan onkologen i Linköping och Jönköping. Så håller mina tummar.
 
<3
 

Kommentera

Publiceras ej