Nu har man hunnit landa här hemma efter 15dagar, dryga 500mil i bilen och 10 besökta länder. Det går inte nämna för ofta att det var en fantastisk resa och så välbehövlig. Har haft en väldig abstines för att resa under behandlingen så nu slog vi på stort. Försökte trycka in så många länder och få se så många nya platser vi bara kunde på dessa 15dagar. Men vi hade några dagar då vi inte gjorde något alls också, inte mer än hängde vid poolen eller på stranden. Jag njöt hela dagarna, men vid läggdags kom tankarna. Tankar av det slag, jag inte haft så mycket av innan. "Tänk om detta är min sista semster.  Det är så många som får återfall, varför skulle det inte hända mig"? Jag får ofta höra, "Du som är så stark och positiv kommer övervinna din cancer". Men jag har alltid varit positiv och stark, men cancer fick jag i alla fall. Tyvärr är inte en positiv inställning och styrka ett skydd eller botemedel på cancer. Dessa två veckor var första gången på cirka 7månader som jag verkligen kunde njuta av livet och min familj, utan läkarbesök och behandlingar. Det var ändå först under semestern som verkligheten kom ikapp mig. Det var då jag hade tid att reflektera över allt.  En gnagande känslan av att cancern en dag kommer att ta ifrån mig allt som jag fortfarande vill få njuta av i många, många år framöver , slog över mig. Bara tanken över att jag själv kommit dit jag sett att så många andra cancerdrabbade hamnar, att behöva leva med rädsla och oro, var skrämmande. Kommer även jag numer tänka cancer vid minsta huvudvärk eller hosta. Möjligtvis. Men är det något som positivitet och styrka är ett botemedel på är det tunga och jobbiga tankar och funderingar. För redan efter bara några dagar här hemma, så somnar jag nu skönt om kvällarna igen. 

Vi kom hem tisdags kväll, sent. På onsdag morgon var det dags att åka till strålbehandlingen. Ett första möte för att förbereda strålapparatens läge för min kropp genom bland annat en siktröntgen. Även jag förberedes med information och tester inför nästa vecka. Jag fick bl.a. ligga i apparten med ett par häftiga glasögon som visade hur mycket luft jag behövde dra in, innan jag skulle hålla andan. Detta för att på bästa sätt skydda hjärtat från strålarna så mycket som möjligt. Jag fick även tre bestående tatueringsprickar, för att strålapparten ska ställas in smidigt och rätt vid varje behandling. Dessa prickar ser ungefär ut som en pormask om man nu skulle kunna hitta dom.

<3

Kommentera

Publiceras ej