Nu är alla mina piller och mediciner utbytta mot olika salvor och krämer. Min strålningsbehandling har börjat på allvar och idag gjorde jag min tredje. Jag vill tydliggöra att jag strålas i förebyggande syfte och denna behandling var planerad från start .Jag får behandling måndag till fredag i fem veckor framöver.

När jag får min sin strålbehandling ligger jag på en brits i ett behandlingsrum med armarna över huvudet. Armar och ben ligger i en ställning så att jag inte kan ändra position. Sjuksköterskorna  börjar med att ställa in mig och strålapparaten så att behandlingen ges till rätt område av kroppen och går sedan intill ett angränsade rum där behandlingen övervakas via en tv-skärm. Sen ska jag ligga still  i cirka 15minuter och hålla andan i tjugo sekunder vid 8 olika tillfällen. Två av dessa är vid siktröntgen som alla behandlingar inleds med, sen strålas jag på 6 olika områden. Två gånger mot bröstkorgen vänster sida fram, två gånger bröstkorg vänster sida bak och två gånger mot vänster armhåla. Endast den sida jag är opererad. Själva strålningen känns inget alls. Det är väldigt lik en vanlig röntgenundersökning och är är samma slags strålning som används vid en röntgen men med mycket högre eneriinehåll. Det går ut armar från apparaten som snurrar och lägger sig i position runt min brits, jag åker alltså inte in i något.

Strålning skadar cellers DNA. Och det är det man vill åt ifall det finns sjuka cellar kvar i området tumören suttit. Skadorna i arvsmassan hos normala celler repareras ofta, men tumörceller har sämre reparationsförmåga. Därför dör tumörcellerna medan de flesta friska celler överlever.  Strålningen koncentreras genom olika metoder till tumörområdet så att den friska vävnaden skonas i största möjliga utsträckning. Man kan få en del biverkningar även från en strålningsbehandling p.g.a att även de friska cellerna påverkas. De främsta biverkningarna är trötthet, irritation på slemhinnan i svalget (kommer i så fall kännas som en halsinfektion),  hudrodnader, svullnad och ömhet på strålningsområdet. och lymfödem. Så därav salvorna som jag nu smörjer in mig med några gånger per dag. Jag gör även ett träningsprogram varje dag för att minska risken för lymfödem. 

Imorgon ska familjen få hänga med och få se hur min behandling går till. Charlie är taggad och vill gärna få se mitt skelett på röntgenbilderna.

Tänkte avsluta med att bjuda på lite bilder på den osminkade sanningen av  mina obefintliga bryn, fransar och mig:

 
 
Sminkningen nu för tiden tar lite längre tid än för ett halvår sen. Nu används nämligen både lösögonfransar och ögonbrynspenna för första gången någonsin:)
 

 

2 kommentarer

Emelie

21 Jul 2017 22:17

Å du gör det grymt bra! Hade man inte vetat så hade man inte sett det, så bra är det lix. Har du något tips kanske ang brynen?

Vivi

23 Jul 2017 11:00

Jag har gjort 3ec och imorgon blir det 3e paklitaxelen, och jag bara längtar till jag har din frisyr. Det ger hopp i en tillvaro utan hår och glesnande bryn😕

Svar: håret kom snabbare än va jag hade kunnat önska, so hang in there :) hoppas du mår bra under din behandling. Lycka till med allt <3
Nina Frostevi

Kommentera

Publiceras ej