Då var den första cytostatikabehandlingen avklarad. Denna första behandlingen heter EC och är en kombination av två olika cytostatika. Det är denna jag kommer få var 3:e vecka och är planerat 3kurer, så har alltså två kurer kvar. Denna behandling är vanlig för bröstcancerpatienter och det är denna cytostatikan som biverkar till håravfall. Man brukar tappa håret inom två veckor, så vid nästa behandling är antagligen håret redan borta. Jag hade tänkt att raka mig, så fort jag märker att jag tappar tussar av håret. Men detta rekommenderade dom inte, eftersom ifall jag skär mig så är risken stor för infektion. Jag får istället klippa mig kort, för känslan att få stora toffsar med hår i handen känns sådär.  
Annars är de främsta biverkningen illamående, trötthet och försämrat infektionsförsvar. Så de närmaste fyra dagarna (som brukar vara de dagar man mår som mest illa) äter jag tabletter för illamående vilket verkar fungera, har inte mått något illa alls hittills. Känner mig dock ganska seg i skallen, och blir trött av minsta ansträngningen, men det är inget ovanligt det senaste.
 
Igår fick jag ett eget rum på dagvården, framöver kommer jag få sitta i grupprum med 4-6 andra patienter Behandlingen som tog cirka 2timmar, var ganska soft. Fick en hel del information då Daniel och Juno var med. Men när dom åkte hem och information var avklarade tog jag en kaffe, åt lite choklad och zappade på tvn.
 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer

Anonym

25 Jan 2017 16:07

💜

Anonym

25 Jan 2017 20:21

Lisa

26 Jan 2017 07:42

❤️❤️❤️

Kommentera

Publiceras ej