Jultomten kom tidigt i år! Igår fick jag ett samtal från Onkogenetiska mottagningen i Jönköping. Mitt svar från den genetiska utredningen jag gjorde i våras, om jag bär på BRACA 1&2 mutation, var nu klara. Mutationer i BRCA-generna är idag den viktigaste kända orsaken till ärftlig bröst och äggstockscancer. Utredningen visade dock att jag inte är bärare av genmutationen. Jag fick alltså inte bröstcancer p.g.a. ärftlighet och mina barn, systrar eller mamma har därför inte heller ökad risk att få eller föra vidare bröstcancer, utifrån mina svarsresultat. BRCA1-mutationer ger ökad risk för både bröst- och äggstockscancer. Risken att någon gång under livet utveckla bröstcancer beräknas vara mellan 60% och 80%.BRCA2-mutationer ger samma risk för bröstcancer (ca. 60–80% livstidsrisk), medan risken för äggstockscancer är lägre (ca. 10–30%). Hos män med mutation i BRCA2 finns också en viss risk för bröstcancer och prostatacancer. Så risken för att jag ska få ny bröstcancer eller äggstockscancer är alltså betydligt mindre än om jag hade varit mutationsbärare. Så genom detta provsvar släpptes en tung sten från hjärtat. 
 
Jag till höger, tillsammans med mina systrar.
 
Mina två fina. Syskonkärlek <3
 
Vad detta innebär för mig, statistiskt sett, gällande risken för ev. ny framtida cancer och förebyggande operationer ska vi prata om nästa vecka. Har fått en tid på onkogenetiska mottagningen för att gå igenom mina provsvar. Har även tid hos onkologläkaren för att gå igenom min senaste röntgen. Jag var inställd på att göra förebyggande operationer både på mitt friska bröst men även ta bort mina äggstockar. Nu när risken är betydligt mindre, kanske jag inte ens erbjuds att göra någon. Har en känsla av att jag kommer ha en del diskussioner både med mig själv och onkologläkaren framöver...
 
 
 
<3

Kommentera

Publiceras ej