Nu är denna veckans alla vardagar snart slut och så även min strålbehandling!! Fem veckor och tjugofem behandlingar är avklarade och om några dagar kommer jag glädjas och fira. Just idag finns nämligen inte energi för det. De senaste dagarna har strålbehandlingen känts tuffare. Jag har varit väldigt trött och grining och mitt strålområde har både kliat mer och skiftat färg till en mer rödbrun nyans. Tappar även lite skinn runt ärret. Det kan bli värre i cirka två veckor framöver, men ska sedan vända igen. Har fått ett slags skydd att sätta på när jag har kläder på mig. När jag är hemma försöker jag tänka på att lufta så mycket som möjligt.
 
Jag skulle i och med denna sista strålbehandlingen var färdigbehandlat, för att det inte finns mer förebyggande behandlingar att erbjuda för oss med trippelnegativ bröstcancer. Men i tisdags när jag träffade överläkaren på onkologen föreslog hon att jag skulle få testa att ta Tamoxifen, som är en hormonsänkande tablett som kvinnor med hormonell bröstcancer får som adjuvant behandling. Hormonkänsliga tumörer är beroende av framförallt östrogen för sin tillväxt. Hormonsänkande behandling blockerar östrogenets effekt eller minskar östrogennivån i kroppen. Min tumör visade tecken på hormonkänslighet, men inte tillräckligt i % för att betraktas som hormonkänslig BC, här i Sverige. Men i  vissa internationella mått skulle den kunna göra det. Ja, det är knepigt att förstå och även förklara både för mig men även för onkologerna själva. Överläkaren kunde inte lova att Tamoxifen minskar risken för återfall i mitt fall. Men risken ökar i alla fall inte. Jag är redo att göra allt för att slippa gå igenom detta igen och kanske t.o.m. få kronisk cancer. Så jag tackade med glädje ja. Hon lovade även att jag skulle få göra en CT röntgen vid min årskontroll för att verkligen kontrollera att de inte missat några förändringar vid min förra röntgen som gjordes inför min behandlingsstart. Känns så bra att min läkare försökt tänka utanför ramarna i mitt fall och erbjuda mig mer behandlingar än vad jag kanske hade fått erbjudet av annan läkare i annat landsting. Hon har även sökt efter olika forskningsstudier som skulle ta emot mig och har remitterat min journal till en studie i Göteborg. Så nu håller vi tummarna att dom vill ha mig.
 
Idag kom min underbara mamma förbi med blommor för att fira att jag kan lägga cytostatika och strålbehandlingen bakom mig <3
 

1 kommentarer

Pill

18 Aug 2017 22:17

Hurra! Så skönt för dig ❤️ Stor kram

Kommentera

Publiceras ej