Igår var det dags för behandling 4 av Paklitaxel. Eftersom det var röd dag i måndags var det lite speciellt igår. Jag brukar ta blodprov dagen innan behandling på Habo vårdcentral. Men det var stängt i måndags, jag var därför tvungen att åka in tidigare till ryhov igår för att hinna ta provet. Det ska nämligen hinna analyseras, och om de ser bra ut, skickar onkologläkaren en remiss på cytostatikan in till dagvården (eventuellt via apoteket!?) där jag sedan får min behandling. Processen från att jag tar blodprov till att remissen skickas brukar ta cirka en timma. Jag parkerade bilen vid ryhov klockan 09:45 och skyndade mig till provtagningscentralen. Väl på plats inser jag att jag inte är ensam om att lämna blodprov inför behandling. Hela väntrummet var fullt av otåliga patienter som var försenade till sina läkartider. Jag sitter och blir lite smått förbannad då det är många personer som går "före" i kön. Det visade sig att man kan beställa tid till provtragningscentralen, så det var ingen alls som "trängde" sig före i kön. ;) Jag fick komma in vid 10:15 och gick sedan raka vägen till dagvården. Jag var då 30min tidig, men hade inget bättre för mig så tänkte att jag likväl kunde vänta där. Väntrummet var lika fullt på dagvården som på provtagningen. Många hade väntat flera timmar på sin behandlig p.g.a. att blodproven från provtagningen var försenade. Jag började då räkna med en lång dag på ryhov. Så när min kontaktsköterska kom och sa att mitt blodprov såg bra ut, men att vi måste vänta  på remissen, 15min efter jag lämnat provtagningscentralen blev jag lite överraskad. Flera andra patienter blev småsura när dom frågade när jag tagit moitt blodprov, eftersom deras tagit flera timmar att ens komma till dagvården. P.g.a. att denna processen tagit sådan tid, var många behandlingar förskjutna och därför fanns inga lediga sängar att ge behandlingar. Min sköterska lade därför om min picc-line och förberedde mig så gott hon kunde, så att när väl remissen skulle komma så var jag redo att kopplas in för behandlingen. Medan jag väntade gick jag och tog en korv på citygross och när jag kom tillbaka fanns en säng redo för mig. Endast en timma försenad, så jag var nöjd. Under behandlingen kollade jag på första avsnittet av SKAM och avslutade behandlingen med lite peppningsmusik i öronen och korridorsdans med min droppvagn innan jag fick åka hem cirka 4 timmar efter att jag parkerat bilen.
 
Juno och Charlie är sjuka här hemma igen. Febriga, snoriga och med hosta. Så idag har vi tagit det ganska så lugnt hela familjen. Jag vaknade ganska så sliten, men ju längre dagen gått ju piggare har jag känt mig. Värken i ryggen är dock kvar och värre. Pratade med läkaren igår angående detta. Men fick inga andra värktabletter utskrivna i dagsläget utan får bita ihop och klara mig på alvedon och ipren (som ändå inte hjälper). Men än så länge står jag ut, därför köpte jag det utan alltför mycket irritation. 
 
<3

Kommentera

Publiceras ej