Har haft en bra vecka. Har fortfarande en rethosta som inte vill släppa och snorig näsa. Är ju infektionskänslig, så varför förkylningen inte vill släppa beror antagligen på det. Finnarna i ansiktet är nästan borta. Nu kan jag sminka över dom och vågag gå utanför dörren, utan känslan av att jag kommer skrämma folk. Har alltid haft svårt för att inte klämma finnar, så mitt huvud är nu fullt av stora sår. Inte så smart när man är infektionskänslig, jag vet, men mestadels är jag på dom i sömnen.
 
Häromveckan tog en gammal bekant till mig kontakt via facebook. Hon hade fått höra om min diagnos från en kompis till henne, som även är vän med min Emelie. Hon liksom jag fick bröstcancer när hon var gravid med andra barnet och vi är i samma ålder. Hon upptäckte dock sin tumör i början av sin graviditet och har behandlats för sin bc under graviditeten. Födde en frisk och fin flicka i oktober och har nu även fått sin sista cytostatika och strålbehandling. Hon har tipsat om olika facebookgrupper för oss unga kvinnor/mammor med bröstcancer, som nu även jag är medlem i. Där kan vi ventilera och ställa frågor till andra kvinnor som vet EXAKT vad man går igenom. Jag har hållt lite avstånd till dessa grupper innan, eftersom jag varit lite rädd att man ska bli mer orolig ju mer man vet. Att jag känner av fler biverkningar, för att jag vet mer om vad som jag kan känna och vad som kan hända. Jag lever ju lite i min naiva bubbla när det kommer till sjukdomar, det blir som det blir.
Men det är faktiskt väldigt skönt att diskutera och ventilera med människor som både har kommit längre i sina behandlingar samt finnas till stöd för andra som precis fått sina diagnoser. Man märker också att det är bra att vara påläst om sin sjukdom. Det finns flera vägar att gå gällande efterbehandlingar och läkare i olika län har alla olika alternativ och rekommendationer till en och samma typ av bröstcancer. Har även fått höra historier som man knappt kan tro vara sanna. En sak jag framförallt fått lära mig är att det går bra att behandla bröstcancer trots en graviditet. 
 
Vill avsluta med att gratulera min syster till en jättesöt liten pojk som kom idag. Går och lägger mig som en grymt stolt storasyster <3

Kommentera

Publiceras ej