Nu har jag endast 4 dagar kvar av strålbehandlingen och sen är jag färdigbehandlat! Jag har fått lite mer besvär runt strålområdet de senaste dagarna. Lite mer klåda men jag har även fått lite utslag som liknar fräknar eller pormaskar. Detta ska dock lägga sig någon vecka efter sista behandlingen.
 
 
Imorgon ska jag träffa överläkaren på onkologen för mitt slubesök. Jag vet inte riktigt vad vi  ska samtala om. Men har försökt få lite tips i olika facebook grupper av andra kvinnor med liknande tumörer, angående frågor jag själv ska ställa och vad som är rimliga krav på återkontroller för mig framöver. Jag kommer fokusera mycket på frågor gällande framtida barn. Hur länge efter avslutad behandling rekommenderar de att man väntar med att skaffa fler barn? Och hur stora är riskerna för återfall i och med en graviditet?
 
Något skrämmande och glädjande hände  häromdagen. Jag fick tillbaka min mens. Skrämmande för att det första jag tänkte var "Redan? är detta normalt? kan det vara något fel, eller är detta möjligt? Jag hade ju sådan magont härom veckan. så det kan ju lika gärna vara något som inte är så bra?" Dessa funderingar ska jag självklart också ta med och ställa till överläkaren.
 
Igår ansökte jag om en rehabbliteringsvecka i Falköping och Mössebergs rehabcenter genom cancerrehabfonden. Det innebär att man kan bli finansierad en veckas rehab med kost, logi och program som innehåller träning, meditation, kost och samtal med legitimerade psykologer både i grupp och enskilt. Tror att jag behöver komma iväg på detta och fokusera på mig fullt ut. I stillhet och tystnad. Har dock hört att det ska vara jättesvårt att bli antagen, p.g.a. finansieringen inte räcker till alla ansökningar. Så har ni lite pengar över, skänk en gåva till cancerrehabfonden. Detta är så viktigt för många efter en cancerdiagnos och en behandling. En chans att få hjälp att återgå till sin vardag. Idag fick jag ett mail och en förfrågan om jag ville ha en plats på ett rehabcenter i solna vecka 36. Då var temaveckan unga kvinnor med cancer, de hade fått avhopp och jag hade åldern inne. Tyvärr var jag tvungen att tacka nej p.g.a. en utlandsresa. Men hoppas innerligt på att jag får en ny chans.
 
<3

Kommentera

Publiceras ej