I tisdags fick jag min första behandling av cytostatikumet Paklitaxel. Tänker snart berätta om hur det gick och hur jag mår efter denna första behandling. Men först tänkte jag försöka förklara lite om hur det brukar gå till när jag får min behandling, eftersom jag ofta får frågorna: "Hur får du cytostatikan?" och "hur lång tid brukar din behandling ta?" Cytostatikan får jag i form av dropp som kopplas in via min picc-line (många har istället en SVP-Subkutan venport, som är en dosa som opereras under huden). Behandlingstiden är lite olika beroende på hur allt fortlöper.
När jag kommer in till dagvården (som avdelningen heter) får jag först väga mig och sen tilldelas jag ett rum. Har en egen kontaktsköterska som först lägger om mitt picc-line förband och sedan kopplar in de dropp jag ska ha. Med cytostatikan EC som jag nu är klar med tog en behandling cirka 2,5h. Med Paklitaxel kommer det ta cirka 1timma f.o.m. behandling tre. I tisdags tog behandlingen cirka 4,5h, detta p.g.a. att paklitaxel kan ge allergiska biverkningar och det är därför viktigt att kolla hur min kropp påverkades av cytostatikan de två första behandlingarna. Min kontaktsköterska började därför att kontrollera mitt blodtyck och gav mig sedan både kortison i droppform och sedan ett allergihämmande dropp. Hon informerade att jag kommer vara under observation i minst 15minuter in i paklitaxelbehandlingen där hon (min sköterska) skulle kolla blodtryck och puls och kontrollera att jag inte känner av några allergiska besvär såsom tryck mot bröstet. Hon nämner även för första gången att jag kan bli väldigt trött av detta allergihämmande droppet, och kanske inte borde köra hem själv och att jag hade minst 3timmar kvar på avdelningen. Så jag ringer mamma och ber henne komma förbi med lite lunch och som sällskap. Visste att hon skulle på massage, men hon lovade att komma när hon var klar så jag i alla fall kunde få skjuts hem.... Jag blev dock inte bara trött av det allergihämmande droppet, utan totalt däckat!! Jag minns inte ens när själva cytostatikbehandlingen börjar.  När jag vaknar igen, 2timmar senare, så har jag 7 missade samtal på telefonen, inget minne av att någon kollat mitt blodtryck eller puls och 4 sköterskor som står och kollar på mig. Den ena sköterskan med avdelningens telefon i handen "Nina, det är en kompis som försöker få tag i dig", Jag visste direkt vem det va <3 och mummlar "Hälsa att jag sover och lever och att jag måste nog ringa min mamma nu"
 
Detta allergihämmandedropp kommer jag få även vid nästa behandling, om allt går bra även då kommer jag istället få äta tabletter inför behandlingarna och den kommer då ta cirka 1timma.
 
Biverkningar jag har känt av sedan tisdags är lite värk i benmärgen/ländryggen samt trötthet i händer och fötter, annars mår jag helt okey. Men min kontaktsköterska har varnat mig för att denna behandlingen blir tuffare och tuffare för varje vecka, och eftersom jag blev så trött under behandlingen kommer jag antagligen inte få fortsätta vara så pigg framöver som jag är idag.
 
Nu ska vi baka pizza, Trevlig helg <3

1 kommentarer

Emelie

31 Mar 2017 21:46

Alltså vem kan den kompisen va? Måste va en smått hysterisk människa. Haha. 🙈😅😘💕

Svar: Hahah jaa och ganska så fantastisk😘
Nina

Kommentera

Publiceras ej