I onsdags skrevs jag in på onkologkliniken. Fick träffa min läkare och kontaktsköterska som berättade lite mer angående min tumör och provsvaren från röntgen som jag gjorde förra veckan. Fick sen information gällande min efterbehandling. Patologen har fortfarande inte helt kunnat fastställa vilken slags tumörstyp jag hade, om den uppkom i antingen mjölkgångarna eller körtlarna. De vet  inte heller om den är hormonkänslig ännu. Men detta spelar ingen roll i nuläget, jag skulle få samma efterbehandling i vilket fall. Min Tumörsgrad (skala 1-3 där en 3 är mest aggressiv) har räknats ut att vara en 3a och jag får därför en standard efterbehandling där dom går in med bästa och tuffaste behandlingen som finns idag för denna slags tumörstyp. Detta endast för att minimera återfall av cancer, för idag anses jag frisk. Tumören är borta och mina röntgensvar visade inga som helst tecken på spridning.

Efterbehandlingen kommer se ut som följande: 3behandlingar med en typ av cytostatika med 3veckors mellanrum. Denna har biverknar såsom håravfall, illamående och trötthet. Sen kommer jag få en annan slags typ av cytostatika, då 12behandlingar med 1vecka mellan behandlingarna. Biverkningarna för dennna är främst stickningar i händer och fötter. Därefter så får jag en månads paus innan jag börjar med strålning av bröstkorgen. Då är det strålning varje vardag som gäller och 25 behandlingar. Det blir ev. medicinska behandlingar efter detta, om tumören har visat sig vara hormonkänslig. Annars ska jag vara helt klar om cirka ett halvår.

Jag kommer börja min behandling med cytostatikan den 24/1, så vill ni träffa mig medan jag fortfarande är pigg så är det bara att säga till ;) Innan dess ska jag in och sätta in en Piccline som är en kateter som sitter på undersidan av överarmen där de kommer spruta in cytostatikan. Jag kommer även åka in för att ta en spruta för att livmorder och ägg ska läggas på vila, för att öka chansen för en fortsatt fertilitet efter cytostatikan.  

Idag ska jag prova ut peruk, tänker mig ett riktigt Beyoncésvall. 

 

3 kommentarer

Anonym

13 Jan 2017 14:57

Vill bara säga heja dig!!
Kram! /Cilla

Anonym

13 Jan 2017 15:50

❤❤❤kram

Pill

13 Jan 2017 18:24

Hua! Kämpa på Nina!! Du är en kämpe 💪🏻👊🏻 stor kram

Kommentera

Publiceras ej