Om man räknar med tisdagen som var dagen jag fick min första cytostatika, så har det nu gått fyra dagar sedan. Enligt Läkarna brukar dessa fyra dagar vara dom tuffaste, de dagarna med mest biverkningar efter en cytostatikabehandling. Dessa dagar har jag därför proppat i mig tabletter för att slippa illamående. Detta har hjälpt, jag hade räknat med att vara helt däckad denna vecka, men förutom lite illamående på morgonen och trötthet, så har jag inte varit direkt drabbad av biverkningarna. Imorgon är första dagen utan någon ordinerad medicin, så hoppas innerligt att jag får fortsätta må så bra som jag gjort.
 
Ikväll tog jag en injektion, spruta i magen, som ska ge mig tillväxtfaktor för vita blodkroppar. Cytostatikan angriper de vita blodkropparna och för att öka antalet vita blodkroppar efter behandlingen är syftet att  denna injektion ska förhindra infektioner. Är fruktansvärt glad över att forskningen kommit så långt som den gjort, att jag faktiskt kan få ha en ganska normal vardag trots allt min kropp nu behöver stå ut.
 
Juno är den som har mest krämpor här hemma, hans mage är inte ett stort fan av ersättning. Är jobbiga kvällar, med gaser och förstoppning. Så idag har vi börjat testa mjölkfriersättning och hoppas att han snart ska slippa sina kramper och kvällsgråt. Jag hade så gärna velat fortsätta amma och inte behöva hålla på med droppar, pysventiler och laxeringsmedel. Kunnat lugna honom med närheten av amningen istället för i en bärsele på magen...
 
Idag har vi t.o.m. orkat med lite bästismys, sånt som behövs dimmiga och tråkiga dagar som denna dag annars har varit. 
 
Önskar er alla en trevlig helg <3 
 
 

2 kommentarer

Lisa

28 Jan 2017 13:33

Åh vill så gärna träffas snart igen! ❤️

Agneta

30 Jan 2017 17:12

Tack snälla för din fina blogg, livet är ibland lite konstigt men vi har gått igenom besök, operationer och behandlingar på nästan samma datum.
Ska göra min andra behandling nu på torsdag.
För mig gäller bara positiva tankar, det finns inget annat och jag får en stark känsla av att du känner detsamma.
Jag ska bara fixa detta.
Beundrar din styrka och i mitt fall är jag i den åldern när det drabbar kvinnor, du är alldeles för ung
FUCK cancer
Ta hand om dig och de din

Svar: Tack så hjärtligt för dina fina ord, jag beklagar att även du behöver gå igenom denna tuffa behandling. Men som du säger, vi får fortsätta hålla oss positiva. Vi kan inte påverka att vi fått sjukdomen, dock hur vi fortsätter leva trots den. Ta hand om dig, och jag hoppas du får slippa svåra biverkningar av efterbehandlingarna❤
Nina

Kommentera

Publiceras ej