Efter morgondagens behandling har jag redan hunnit göra hälften av mina 5 veckor av strålbehandling. Jag har fortfarande inte några större besvär eller biverkningar från strålningen. Kliar lite mer runt behandligsområdet men jag kan inte se någon som helst rodnad. Mina ögonbryn och fransar har även dom hunnit växa ut igen. Lite glesare bryn och lite kortare fransar än innan jag tappade dom, men tillräckligt mycket för att inte längre se sjuk ut.
 
I helgen har vi varit i Kristianstad och kollat på go cart EM med familjen Svensson. Min lilla familj och jag sov i förtältet och vi hade en väldigt mysig helg, som vanligt med familjen Svensson. Jag hade dock väldigt ont i magen under lördags kvällen. När vi kom hem i söndags kändes kroppen trött och mör. Men det var först i måndags jag fick stora besvär. Fick en plötslig smärta i magen, som knivhugg. En värmevallning utöver det vanliga slog till så att jag blev alldeles rödblå om kinderna och jag trodde än stund att jag skulle svimma. Smärtan i magen fick mig att bli illamående och jag var tillslut tvungen att kräkas. Eftersom det var behandlingsdag ringde jag till strålenheten och berättade hur jag mådde, jag fick därför en ny tid senare under eftermiddagen. De blev främst oroliga att jag åkt på maginfluensa och ville inte att jag skulle smitta de andra patienterna, så jag fick därför komma sista tiden för dagen. För behandlingen ska görs trots annan sjukdom. Trodde aldrig jag skulle kunna stå på benen mer den dagen. Men  på något sätt tog jag mig ur sängen, slängde på mig en jumpsuit och satte mig i bilen osminkad och enbröstad cirka 3timmar efter jag först känt av smärtan. Skrämde nog en och annan på vägen in och ut från strålenheten, jag såg antagligen mer död än levande ut. Men min benahdling fick jag och jag lyckades ligga både still trots smärtan och hålla andan utan att kräkas.
Jag har haft Ulcerös Kolit  ( inflammatorisk tarmsjukdom) och IBS i cirka åtta år. Jag åkte då in akut för magsmärtor några veckor innan jag fick min diagnos. Men efter det har jag inte haft lika svåra magsmärtor, sjukdomen har bidragit med andra besvär. Min Kolit har dock varit i schakt under cytostatikabehandlingen och jag har därför inte behövt ta min medicin för tarmen. Men nu börjar besvären visst om igen och på samma sätt som den började då jag först fick den. Ändå var min första tanke igår: Nu är det kört! Faan, nu har jag cancer i magen. Idag är jag dock lite lugnare igen. För bara efter ett stolpiller och en del smärtlindring så har jag varit igång hela dagen idag och magsmärtan har helt klart varit hanterbar. Fick dock ändå ett specialrum under dagens behandling och vårdpersonal som stod och väntade på mig vid dörren, allt för säkerhetens skull. För jag likt dom kan ju självklart inte helt garantera att det inte var något magvirus eller bakerie som åstadkommit min smärta. Att träffa redan väldigt sjuka människor i så fall skulle självklart inte vara optimalt.
 
<3
 

1 kommentarer

Anonym

05 Aug 2017 16:22

Hej, vill bara tacka för din fina blogg. Jag fick besked om att jag har bröstcancer i Torsdags. Igår natt hittade jag din blogg och kände igen mig i mycket. Jag är också 32år och Mamma till 2. Vi planerade att bli gravida och fick ett tidigt missfall i våras. Nu hade livet andra planer för oss tyvärr.

Känner ingen ung människa som fått bröstcancer. Så tack för att du delar med dig!

Med vänlig hälsning, Petra

Kommentera

Publiceras ej